باغ در تاریخ واساطیر

 اگر به تاریخ و اساطیر نگاهی افکنیم ، قصه باغ نمرود و شداد بیانگر مسیر تاریخ باغ سازی است و به حدود بیش از سه هزار سال قبل از مسیح می رسد.

در مورد تصویر سازی از بهشت گمشده در غالب هنر باغ سازی ، یکی از عجایب هفتگانه باغ های معلق بابل بود. باغ های معلق بابل در کرانه رود فرات قرار داشت.

ارتفاع باغ به اندازه یک ساختمان 35 طبقه امروزی بود.

تاق های ضربی که در این باغ زده شده بود، تا آن زمان متداول نبود که یکی از عجایب این باغ ، وجود همین تاق های ضربی بود.

در حقیقت ، باغ های واژگون و معلق نبودند. شاید علت نام گذاری این باغ ها به باغ های معلق از آن جهت بود که کلمه معلق در زبان لاتین به معنی تراس و بالکن است و چون در این باغ ، تراس ها و بالکن های زیادی وجود داشت ، آنها را باغ های بالکن دار یا معلق نامیده اند.

تراس ها در طبقاتی روی یکدیگر واقع شده بودند و هر کدام ستون های سنگی مکعب شکل تو خالی داشتندکه به وسیله گیاهان ، پوشیده شده بود.

تحقیقات بیشتر در منطقه بابل به یافتن پایه های این ستون ها انجامید است.

باغ ایرانی

باغ ایرانی نماد بی نظیری از فضای کیهانی و بهشت گمشده است.

هندسه باغ ایرانی براساس طرح ماندلایی استوار است،

قرار گیری حوض آب و یا کوشک در محل تقاطع محور های چهار باغ و در مرکزیت طرح ماندالایی ایرانی ، به شکل گیری این طرح کمک می کند.

کوشک در مرکز باغ ایرانی ، نماد مرکز بهشت و یا همان خانه بهشتی است.

شبیه این کوشک ها را می توان در کاخ هشت بهشت اصفهان مشاهده کرد که به شکل هشت ضلعی بنا شده است.

باغ ایرانی ، برخی اتفاقات و واقعیت غیر قابل رویت بین آسمان و زمین را مرئی و قابل رویت می سازد.

باغ ایرانی ، الگویی کیهانی است که جاودانه است، آرامش را در میان هیاهو و آشوب شهر ها ، وحدت کائنات در عین پیچیدگی و نظم را در عین بی نظمی به همراه دارد.

انسان پس از گسست از دنیای مادی، با ورود به این باغ، به فضای بی زمان قدم می گذارد.

فضای باغ ایرانی، فضایی پویا در جستجوی معنی است و دلیل بی مرگی و جاودانگی آن نیز حضور نیروهای قدسی است که با روح انسان پیوندی عمیق دارد.

 

Comments

Popular posts from this blog

معرفی باغ ملی گیاه شناسی میانمار + آدرس

کوه گنو بندرعباس

کوچه باغ گردی پاییز