کوچه باغ گردی پاییز

 

معروف ترین باغ های ایرانی

تصور کنید به جایی می روید که پر از گل های رنگارنگ و درختان کهنسال و سرسبز است آب نما و جوی های آب، هوای لطیف و و روح بخشی را به وجود آورده اند که جان می دهد می دهد برای قدم زدن، نفس عمیق کشیدن و استشمام عطر گل ها! در حالی که مبهوت تماشای طبیعت هستید در گوشه ای از باغ عمارتی تاریخی با معماری خیره کننده نظرتان را جلب می کند عمارتی که تاریخی صدها ساله در پشت زیباییش نهفته است. داریم درباره باغ های ایرانی حرف می زنیم باغ هایی که هر کدامشان تکه ای از بهشت روی زمین هستند و از جاذبه های دیدنی ایران به شمار می روند، الی گشت را همراهی کنید تا شما را با معروف ترین باغ های ایران آشنا کنیم.

باغ های ایرانی

باغ ارم شیراز

برای دیدن باغ ارم باید به شمال غربی شیراز در خیابان ارم بروید. باغی با تنوع فوق العاده از درختان و گیاهان که تاریخ ساخت دقیقش مشخص نیست اما مستندات سفرنامه جهانگردان می گوید این باغ برای قبل از قرن های دهم و یازدهم هجری است. عمارت اصلی باغ در زمان ناصرالدین شاده به شیوه معماری زندیه و صفویه ساخته شده است.

باغ ارم شیراز

باغ چهلستون اصفهان

وجود زاینده رود باغ ها و دشت های سرسبزی را برای اصفهان به ارمغان آورده است. در زمان صفویه پس از اینکه اصفهان پایتخت شد شاه عباس اول خیابان چهارباغ را ساخت و در اطراف آن باغ های زیادی را به وجود دارد که باغ چهلستون یکی از آن باغ هاست. با وارد شدن به محوطه این باغ نمونه ای از یک باغ سلطنتی دوره صفوی را می بینید، شاه عباس در میان این باغ عمارتی به شکل کلاه فرنگی ساخت و از باغ سرسبز آن در هنگام جشن ها و مراسم  برای پذیرایی از مهمانان دربار استفاده می شد. در زمان شاه عباس دوم عمارت چهلستون بزرگ تر و تالارها و ایون های مختلفی به آن اضافه شد. کاخ چهلستون یکی از اولین بناهایی است که در آن این همه تزئین و دکورهای زیبا به کار رفته است. با دیدن آینه کاری ها، نقاشی های بزرگ دیواری، ستون های چوبی و سرستون های مقرنس به شکوه و جلال این کاخ پی می برید.

باغ چهلستون اصفهان

باغ فین کاشان

باغ فین و بناهای آن به زمان دوره صفویه برمی گردد و در مقایسه با دیگر باغ های ایرانی آب زیادی برای آبیاری درختان و گیاهنش وجود دارد. آب فراوان این باغ و جریان آن در جوی هایی با رنگ آبی فیروزه ای جلوه ای خاص به باغ داده است، باغی که به همراه حمام تاریخی خود از جاذبه های دیدنی و مهم ایران هستند.

باغ فین کاشان

باغ عباس آباد مازندران

در دامنه رشته کوه های البرز و در میان جنگل های انبوه، جایی در ۹ کیلومتری بهشهر باغی تاریخی و سرسبز خودنمایی می کند. این باغ به دستور شاه عباس اول درست شده و مهمترین باغ غیر کویری ایران است. در وسط این باغ دریاچه ای زیبا و در میان آن بنایی آجری شکل وجود دارد.

باغ عباس آباد

باغ شاهزاده کرمان

باغ سرسبز شاهزاده در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمان در دل کویر در سال ۱۲۷۶ ساخته شد. این باغ مستطیلی شکل ۳/۵ هکتار مساحت دارد و آب مورد نیاز برای رشد درختان آن از کوه جوپار تامین می شود. در آنسوی باغ عمارتی با معماری متفاوت و زیبا محل اقامت صاحب باغ بوده است. حوضچه ها و جویبارها طراوت خاصی به فضای باغ داده و درختان میوه اش در تابستان پر از میوه های خوشمزه است.

باغ شاهزاده کرمان

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با پارک پرواز، تماشایی ترین پارک تهران

کوه گنو بندرعباس

آشنایی با باغ گلها اصفهان