گشت باغ‌های معروف ایران

 شهرت باغ‌های ایرانی همیشه زبانزد بوده است ، طراحی و معماری خاص این باغ‌ها عاملی برای شهرت آن‌هاست


باغ‌سازی هنری کهن در ایران است. در ساخت باغ ایرانی، نشانه‌ای از بهشت برین و همسان با زیبایی آنجا به تصویر واقعی کشیده شده و در نهایت رعایت نظم و اصول بوده است. یکی از ویژگی‌های مهم باغ‌های ایرانی معماری خاص آن است. سه ساختار برای باغ‌های ایرانی مطرح شده: ۱.در مسیر جوی آب قرار دارد ۲.دیوارهای بلندی اطراف آن را احاطه کرده است. ۳. در داخل باغ، عمارت تابستانی و استخر آب قرار دارد.

تلاقی طبیعت و نیاز انسان برای گرفتن آرامش و آسایش از باغ، با کاشت درختانی که سایه گستر بوده و گلهای معطر داشته، دیده می‌شود. درختانی چون سرو، نارون و کاج. در بیشتر شهرهای ایرانی به خصوص در شهرهای کویری باغ‌های بزرگی با عمارت‌هایی که در آنها ساخته شده، وجود دارد، باغهایی که یادگار حکومت‌های مختلف تاریخی در آن دیار هستند. در بسیاری از شهرها باغ‌های زیادی وجود داشته، اما هر کدام به دلایل مختلفی از بین رفته‌اند، آنچه تا به امروز باقی مانده و قابل رویت و لذت بردن است در زیر عنوان می‌شود.

شیراز که معروف به شهر، گل و شاعری است. باغ‌هایی چون باغ پاسارگاد دارد که این باغ را مادر باغهای ایرانی دانسته‌اند، باغی که طراحی و سازماندهی معماری اولیه آن را نقشه‌ای برای تمام باغ‌هایی می‌دانند که بعد از آن ساخته شده است، باستان‌شناسان کوروش و دوران حکومتش را به وجود آورنده باغ پاسارگاد دانسته‌اند، باغ ارم، باغ دلگشا، باغ تکیه هفت تنان، باغ عفیف ‌آباد، باغ جنت، باغ جهان‌نما و باغ نظر، این باغ‌ها در شهر شیراز و اطراف آن خودنمایی می‌کنند.

اصفهان که معروف به نصف جهان است. باغ‌هایی چون چهل ستون، باغ هشت بهشت، باغ نقش جهان، باغ هزار جریب، باغ انگورستان ملک، باغ چهارباغ، باغ گلها و باغ خیمه گاه، باغ محمدعلی خان و باغ قوشخانه دارد.

یزد که معروف به شهر خشت و بادگیر است. باغ دولت‌آباد، باغ عبدالرحیم خان، باغ نمیر تفت، باغ کاکا، باغ پلوان‌پور مهریز، باغ امیرسالار، باغ رستم دستور، باغ مشیررحیم آباد، باغ خان، باغ چهل تن، باغ ناجی.

کرمان که به زیره و قالی‌اش شهرت دارد. باغ شاهزاده کرمان، باغ بیرم‌آباد، باغ نشاط، باغ هرندی، باغ فتح‌آباد، باغ سرآسیاب، باغ مشیر، باغ گلشن، باغ مدعی العموم، باغ آقا.

شهر بیرجند که به شهرکاج‌ها شهرت دارد. باغ و عمارت اکبریه، باغ و عمارت رحیم‌آباد، باغ و عمارت شوکت آباد، باغ و عمارت معصومیه، باغ و عمارت امیرآباد.

در شهر بجنورد کوشک باغ علی آباد دیدنی است.

استان مازندارن که طبیعت در هر گوشه‌اش، رخت گسترده و همیشه در هر فصلی زیبایی خود را به رخ می‌کشد، مانند دیگر شهرها و استان‌های شمالی باغ‌های زیادی ندارد و تنها می‌توان به باغ عباس‌آباد، باغ‌های اشرف البلاد و باغ چهلستون بهشهر، اشاره کرد.

تهران پایتخت ایران، معروف به شهر دود و شلوغی است اما در همین شلوغی یادگارهایی از تاریخ کهن ایرانی را درخود جای داده است که دیدنشان خالی از لطف نخواهد بود. موزه باغ و کاخ گلستان، باغ عین الدوله، باغ فردوس، باغ موزه قصر(محل قدیم زندان قصر،قاجار)، باغ موزه دکتر حسابی، باغ نگارستان، باغ موزه هنر ایرانی، باغ لاله ایرانی، عمارت مسعودیه، باغ قلهک(سفارت انگلستان) و باغ فرمانیه.

شهر قزوین، که به باغ‌های انگورش شهرت دارد. باغ‌هایی چون، مجموعه باغ صفوی، باغ سپهدار، عمارت کلاه فرنگی یا کاخ موزه چهلستون، را در خود جای داده است.

در شهر رشت،که به شهر باران‌های نقره‌ای شهرت دارد، باغ محتشم و باغ چوکام باقی مانده است.

در شهر تبریز، باغ‌هایی چون باغ و عمارت فتح‌آباد، خانه و باغ کلانتری و باغ گنبدی وجود دارد.

نام کاشان یادآور، باغ معروفی است که امیرکبیر در آن به قتل رسید و برای هر ایرانی و هر کسی که به تاریخ ایران علاقه داشته باشد باغی است آشنا. باغ فین کاشان، خانه بروجردی کاشان.

در شهر سمنان باغ چشمه علی وجود دارد.

از این باغ‌ها، مجموعه‌ای ایرانی به ثبت جهانی رسید که شامل نه باغ است، باغ اکبریه در بیرجند، باغ فین در کاشان، باغ شاهزاده در کرمان، باغ ارم در شیراز، باغ عباس‌آباد در بهشهر، باغ چهلستون در اصفهان، باغ دولت آباد در یزد، باغ پاسارگاد در شیراز و باغ پهلوان‌پور در یزد.

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با پارک پرواز، تماشایی ترین پارک تهران

کوه گنو بندرعباس

آشنایی با باغ گلها اصفهان