كاخ شمس العماره

 به اين عمارت مي رفتند. به غير از طبقه آخر در هر طبقه دو اتاق در كنار هم ديگر قرار گرفته اند كه يكي از آن ها محلي براي تردد بوده و بعضي از پله ها را در اتاقي ديگر ساخته اند. كلاه فرنگي از ديگر بخش هاي اين عمارت به شمار مي رود كه هنگام رفتن به طبقه آخر مي توان از اين قسمت ديدن نماييد.
مجموعه كاخ گلستان، جاي بسيار خوبي براي غرق شدن در معماري ايراني از دوره زنديه تا به امروز است. در سال هاي مختلف مخصوصا در زمان قاجار ساختمان هاي مختلفي به اين كاخ اضافه شد كه نتيجه آن، مجموعه بي نظيري شد كه امروزه ما را بازديد از آن ترغيب مي كند. در ميان بناهاي مختلف گلستان، يكي از آن ها كه به نام عمارت شمس العماره معروف است، شكوه بي نظيري دارد كه همه را مبهوت خود مي كند. همراه ما باشيد:

عمارت شمس العماره
این بنای باشکوه پنج طبقه دارد و نمای بیرونی آن به شکل قرینه می باشد. از بیرون دو برج در سمت راست و چپ ساختمان قابل مشاهده هستند که به دلیل ارتفاع بلند، آن ها دید بسیار خوبی نسبت به اطراف دارند. ساخت آن ها به گونه ای بوده که هر کسی که در بالای برج ها و ساختمان قرار می گرفته، بتواند مناظر دیدنی تهران و اطراف آن را داشته باشد. این بنا یکی از زیباترین معماری های عصر قاجار را دارد.
با اینکه در کل سبک ساخت آن که بلند و چند طبقه می باشد کمی رنگ و بوی ساختمان و بناهای اروپایی را دارد، اما ویژگی های معماری ایرانی در این بنا قابل مشاهده هستند. قرینه بودن ساختمان، کاشی کاری و تزیینات داخلی و نما و … از جمله‌ی این ویژگی ها می باشند. ارتفاع این بنا ۳۵ متر می باشد.
طرح و نقشه عمارت توسط معیرالممالک تهیه شده است و معماری که این بنا را ساخته، یکی از مشهورترین معماران عصر خودش یعنی استاد علی محمد کاشی بوده است. هزینه ای که برای کل این بنا در آن موقع خرج شده را کارشناسان چیزی حدود ۴۰ هزار تومان تخمین زده اند که این هزینه شامل هزینه مبلمان، فرش و … نیز می شده است.
 
كاخ مرمر
يكي از كاخ هايي كه در زمان حكومت پهلوي ساخته شده است كاخ مرمر مي باشد كه در سال 1316 كار ساخت آن را شروع نموده اند. اين عمارت را شبيه به گنبد مسجد شيخ لطف الله ساخته اند. استاد بهزاد، استاد خاتم، استاد احمدي و كاشي كار نامي استاد لرزاده در ساخت اين بنا همكاري داشته اند. اين كاخ محل كار و زندگي رضا شاه بوده است، بعد از آن هم از آن براي قرار ملاقات هاي محمد رضا شاه با نمايندگان خارجي استفاده مي كردند. تروري را كه در سال 1344 در اين كاخ بر روي محمد رضا شاه انجام دادند باعث شد مدت ها اين كاخ بدون استفاده باقي بماند. براي سفر به تهران و خريد بليط هواپيما تهران ميتوانيد به سايت مستر بليط مراجعه كنيد.

عمارت شمس العماره

معماری شمس العماره

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با پارک پرواز، تماشایی ترین پارک تهران

کوه گنو بندرعباس

آشنایی با باغ گلها اصفهان