Skip to main content

باغ ایرانی ؛ بهشتی در ده ونک


آشنایی با باغ ایرانی

باغ ایرانی یا فردوس اسلوب خاصی در ساخت و ساز دارد، مواردی که آن را از باغ‌های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و حتی هندی متفاوت نموده‌است. آنقدر زیبا و ستودنی بوده که کلمه فردوس به انگلیسی به پرادایز و بهشت معنی شده، شاید علت آن تقارن و رعایت زوایای هندسی چشم‌نواز این باغ زیبا باشد.

این باغ دارای نکاتی است، مهمترین آن که حتما نظرشما را هم جلب کرده وجود عنصر آب در میان باغ است،  همانطور که در اشعار شعرای بزرگ هم پیداست، آب جزء جدایی ناپذیر باغ ایرانی است. در بسیاری از نوشته‌های تاریخی از زیبایی باغ‌های ایرانی یاد شده‌است، بعضی از باغ‌ها به صورت چهار باغ بوده و آب در ۴ مسیر از میان باغ عبور می‌کرده‌است. مشخصه بعدی چنانچه دقت کرده باشید، دیوار بلند یا حصارهای اطراف باغ است، از دیگر مشخصه‌ها؛ وجود استخر آب است، که معمولا در مرکز عمارت قرار می‌گیرد. با توجه به شرایط اقلیمی ایران اغلب باغ‌های ایرانی، در مسیر قنات شکل گرفته و تاریخ پیدایش باغ در سراسر کشور، با موضوع وجود قنات، ارتباط تنگاتنگ دارد. در واقع اولین باغ‌های ایرانی که نمونه آن در شیراز و کرمان هم هست، در مسیر خروجی قنات‌ها بوده‎اند، مثل باغ شازده کرمان.

قصد داریم این‌بار بپردازیم به بوستان باغ ایرانی تهران که یک باغ قدیمی است، این باغ در محله قدیمی ده‌ونک قرار گرفته‌است و با استفاده از عناصر معماری سنتی ایرانی بازسازی شده‌است.

باغ ایرانی

تاریخچه باغ ایرانی ده ونک

این باغ قدیمی یادگار باغ‌های تهران قدیم است و عمری ۲۳۰ ساله دارد. هر چند که دیگر از آن خانه‌های کاهگلی و کلون‌های در قدیمی چیزی باقی نمانده‌است، اما هنوز هم می‌تواند خاطره ساز مردم این شهر خفته در دود باشد.

بوستان ده‌ونک در فضایی به وسعت ۳٫۴ هکتار در منطقه ۳ تهران واقع شده‌است، و در هیاهوی پاسازها و فروشگاه‌ها و ساختمان‌های بلند هنوز اصالت خود را حفظ کرده و از نظرها پنهان مایه آرامش رهگذران می‌شود.

فضای سبز این باغ قدیمی بر اساس الگوی باغ‌های پر از درخت و گل ایرانی طراحی شده‌است و گونه‌های گیاهی از قبیل برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته‌های فصلی و دایمی به آن اضافه شده‌اند.

باغ ایرانی

انتخاب نام این بوستان

باغ ایرانی به نام مهندس علی مختاری نام‌گذاری شده‌است، چرا که ایشان سال‌ها قبل این باغ را طراحی کرده بودند. ایشان تلاش کردند که ویژگی‌های باغ ایرانی در این طراحی رعایت شود.

بیش‌تر از دو هکتار از فضای این باغ را به فضای سبز اختصاص داده‎اند و محل‌های عبور طوری طراحی شده که افراد کم‌توان نیز بتوانند از آنجا عبور کنند.

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با پارک پرواز، تماشایی ترین پارک تهران

کوه گنو بندرعباس

آشنایی با باغ گلها اصفهان