باغ موزه نگارستان،تلفیقی از گالری،باغ و کافه گردی

باغ موزه نگارستان در سال1222 هجری قمری (1807میلادی) ساخته شد که در آن زمان خارج از محدوده شهر تهران بود.

فتحعلیشاه قاجار به این باغ علاقه ویژه‌ای نشان می‌داد و اغلب مدتی از تابستان را در این باغ به سر می‌برد. به‌همین جهت، به ساختمان‌ها و تزئینات آن می‌افزود.به‌طور مثال، به دستور او گلخانه بزرگی در ضلع شمالی باغ احداث شد که به نارنجستان شهرت یافت.

فتحعلیشاه، وقتی عازم سفر می‌شد، ابتدا به این باغ عزیمت می‌کرد و بعد از تعیین ساعت سعد برای روز حرکت، سفر خود را آغاز می‌ کرد. در آن روز، روحانیان، شاهزادگان و رجال به این باغ می‌آمدند، برای سلامت شاه دعا می‌کردند و احیاناً هدایایی را تقدیم می کردند.

ناصرالدین شاه در سال 1284  قمری بر گسترهٔ شهر تهران افزود و این بنا در داخل حصار جدید قرار گرفت و پس از بنای کاخ‌های صاحبقرانیه و سلطنت آباد  این باغ در اختیار نهادهای حکومتی قرار گرفت.

طی سال های ۱۳۴۱ تا ۱۳۷۰ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این محل قرار داشت.

متاسفانه در سال 1371 برخی مسئولان اداری قصد تخریب این باغ را برای ساخت پارکینگ سازمان برنامه داشتند که با مخالفت تعدادی از اساتید دانشکده علوم اجتماعی مواجه شدند.

این محل نزدیک به دو سال متروکه بود، تا این که در آبان ۱۳۷۴ دکتر «حسن حبیبی»  از این مکان دیدن کرد و یکی از کارشناسان میراث فرهنگی به نام مهندس دانشور را برای تهیه نقشه و بازسازی باغ معرفی کرد. او نیز با هماهنگی دانشگاه، نقشه اولیه را به دست آورد و تغییرات انجام شده را اصلاح کرد.

**نمای متعدد در باغ موزه نگارستان

برخی آثار باغ موزه نگارستان که در سال 1374 دوباره از روی نقشه اصلی بازسازی شده است این باغ را مکانی برای گام نهادن در دل تاریخ دوره قاجار تبدیل کرده است.

حوض های وسیع، آب نماها، حافظیه و باغچه های پرگل باغ را به فضایی دلپذیر تبدیل کرده است.

 

**موزه باغ نگارستان

موزه این باغ که به همراه تکمیل باغ در سال 1374 دوباره بازسازی شد که تا چند سال پیش کلاس های درس دانشکده علوم اجتماعی بود و خاطره بیشماری برای دانشجویانی دارد که زمانی در این باغ موزه تحصیل می کردند.

هم اکنون تمامی کلاس های دانشکده با ترمیم و بازسازی فضایی برای گالری های نقاشی کمال الملک و دیگر آثار هنرمندان معاصر است.

 

**موزه مکتب کمال ‌الملک

بنایی که موزه مکتب ‌کمال‌الملک نام گرفته، میزبان بیش از ۱۳۰ نقاشی‌ از این نقاش هنرمند و شاگردان اوست. مکتب کمال‌الملک اصطلاحی است که برای توصیف آثار شاگردان کمال‌الملک و پیروان راه و روش او مانند آشتیانی، وزیری، حیدریان، شیخ، یاسمی، محمود اولیا و علی‌اکبر نجم‌آبادی استفاده می‌شود. بیشتر آثاری که اینجا می‌بینید حول موضوع‌های تک‌ چهره، طبیعت بی‌جان و منظره هستند.

در راهروهای این بنا آثار متعدد نقاشی قرار دارد.

 

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با پارک پرواز، تماشایی ترین پارک تهران

کوه گنو بندرعباس

آشنایی با باغ گلها اصفهان