باغ موزه های تهران؛ پیوندی از تاریخ و طبیعت

 برخلاف تصور عموم، پایتخت ایران شهری دیدنی و تماشایی است و جاهای دیدنی متنوعی برای گردش و تفریح دارد. برای نمونه، پارک‌ها، مجموعه‌های فرهنگی، مراکز خرید و... از جمله جاذبه های گردشگری تهران محسوب می‌شوند. در این راستا، باغ موزه‌های تهران یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های گردش در پایتخت به شمار می‌روند.

باغ موزه‌های تهران، مکانی برای سپری کردن لحظاتی با آرامش و سکوت در میان شلوغی‌های شهر و دور شدن از روزمرگی‌های زندگی هستند. مکان‌هایی که علاوه بر لذت بردن از فضای دلنشین باغ و قدم زدن در میان درختان، می‌توانید برگی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین را در موزه‌های این باغ‌ها دیدن کنید.

کجارو در این مقاله باغ‌ موزه‌های تهران را معرفی می‌کند. پس اگر دوست دارید روزی دلنشین و آرامش‌بخش را داشته باشید، با کجارو در این باغ‌گردی همراه شوید.

اگر به معرفی بیشتری از موزه‌های تهران علاقه داشتید پینشهاد می‌کنیم مقاله معروفترین موزه های تهران را بخوانید. 

باغ نگارستان

باغ نگارستان

بسیاری از اهالی تهران برای گذراندن یک روز شاد و دلنشین به میدان بهارستان این شهر می‌روند و سراغ باغ موزه نگارستان را می‌گیرند. باغی که با فضای سرسبز و با صفای خود، میزبان بازدیدکنندگان زیادی است. این باغ در داستان زندگی‌اش فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

در دوران قاجار به دستور فتحعلی‌شاه به‌عنوان یک ییلاق حکومتی ساخته می‌شود. اما همه‌ی سرگذشت باغ نگارستان به اینجا خلاصه نمی‌شود و تازه این شروع نگارستان است. زمانی مدارس فلاحت و صنایع مستظرفه و دوره‌ای نیز دارالمعلمین عالی و دانش‌سرای عالی در این مکان برپا بوده‌اند. جالب است بدانید نگارستان، اتفاق‌های سیاسی مهمی نیز به چشم دیده که از جمله آن قتل ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی بوده است.

باغ موزه نگارستان قتلگاه قائم مقام فراهانی بوده است.

در حال حاضر، نگارستان به‌عنوان موزه‌ی مفاخر، گنجینه‌های ارزشمندی از هنر و معماری ایران را در خود جای داده و در کنار باغ‌گردی و لذت بردن از طبیعت آن، از مجموعه‌هایی مانند: موزه مکتب کمال‌الملک، نقاشی‌های فتح‌الله عباد، سردیس‌های باغ نگارستان، یادبود حافظیه شیراز و سایر بخش‌های تماشایی آن دیدن کنید. علاوه بر این در فضای باغ کافه و رستوران نیز وجود دارد و می‌توانید گردشتان را با یک وعده غذا یا یک فنجان چای کامل کنید.

پس اگر علاقه دارید از یک باغ شاهی و قاجاری در یکی از خیابان‌های قدیمی تهران دیدن کنید و پای خاطرات آن بشیند، حتی برای یک بار هم شده سری به باغ موزه‌ی نگارستان بزنید.

  • ساعت بازدید: مجموعه موزه‌ها: از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر؛ محوطه باغ: از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ شب
  • روز تعطیل: دوشنبه‌ها مجموعه موزه‌های باغ تعطیل است؛ اما امکان بازدید از فضای سبز و محوطه باغ نگارستان، کافه و رستوران فراهم است.
  • قیمت بلیط: سه هزار تومان
  • قیمت بلیط مجموعه‌های موزه: هفت هزار تومان
  • بلیط ورودی برای اساتيد، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران رایگان و برای سایر دانش‌آموزان و دانشجویان با هماهنگی و ارائه درخواست کتبی به باغ ‌موزه نگارستان نیم‌بها است.
  • آدرس باغ نگارستان: میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

کاخ گلستان

کاخ گلستان

اگر گذرتان به بازار ۱۵ خرداد افتاد و در میان همهمه و شلوغی بازار خواستید کمی استراحت کنید و جای خلوت پیدا نکردید، پیشنهاد می‌کنیم از کاخ گلستان و محیط سرسبز و دلنشین این مجموعه دیدن کنید و کاخ را به‌راحتی در همان حوالی بازار می‌توانید پیدا کنید.

گلستان شاهد یکی از بزرگترین وقایع سیاسی ایران است

این کاخ جزو میراث جهانی کشور به شمار می‌رود. قدمت این بنا که بیشتر به‌عنوان کاخی از دوران پاشاهان قاجار شناخته می‌شود، به دوران صفویه برمی‌گردد. گلستان مربوط به دوران شاه عباس صفوی است که با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد. در عهد کریمخان زند نیز تعییراتی در آن ایجاد و بناهایی ساخته شد؛ اما عمده‌ی اهمیت کاخ گلستان مربوط به زمان قاجار است. در این دوران، تاریخ گلستان با یکی از مهم‌ترین وقایع سیاسی کشور یعنی انقلاب مشروطیت پیوند خورده و در دوران پهلوی نیز شاهد تاج‌گذاری پهلوی اول و پهلوی دوم بوده است.

  • ساعت بازدید: بهار و تابستان: از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰؛ پاییز و زمستان: از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰
  • آدرس کاخ گلستان: خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با پارک پرواز، تماشایی ترین پارک تهران

کوه گنو بندرعباس

آشنایی با باغ گلها اصفهان