نکاتی کوتاه در مورد پرورش گردو

 

محل کاشت
  • گردو بیشتر از هر درخت دیگر به نور نیاز دارد و در قسمتهایی از درخت که نور بیشتری می تابد از باردهی بهتری برخوردار است.
  • درختان گردو سنتی باید طوری کاشته شوند که فاصله بین آنها کمتر از ۱۰متر نباشد.  چون این درخت تاج بزرگی دارد بعد از چند سال که از رشد آن گذشت شاخه ها مزاحم همدیگر میشوند. البته مهندسین برای ارقام اصلاح شده مختلف، فواصل کمتری را نیز توصیه کرده اند.
  • مواردی مثل نوع نهال، کیفیت خاک وهمین طور اقلیم آب و هوایی محیط کشت برای این درخت اهمیت زیادی دارد.

 

کاشت

  • درخت گردو باید در دو سالگی به وسیله پیوند وصله ای پیوند زده شوند، تا حاصل باغ گردو یکدست شود. (یعنی حتی اگر بذر کاشته شده از یک درخت باشد، به احتمال زیاد گردوی حاصل از درختان این بذرها یک دست نخواهد بود.)
  • به طور تجربی مشخص شده است پیوند نهالها به روش ” پیوند اسکنه و پیوند وصله ای” موفقیت بیشتری داشته و در مجموع پیوند گردو در هوای آزاد (شرایط غیر گلخانه) درصد خطای بالایی دارد. پیوند اسکنه در دیماه و و پیوند وصله ای در اواخر است.
  • .در کاشت درخت گردو باید دقت کرد که درخت ۲۰-۳۰ سانتیمتر بالاتر از کف جوی کاشته شود.تا در آینده به بیماری آب سیاه مبتلا نشود.در احداث باغهای جدید باید سعی کرد حتما از نهال پیوندی استفاده شود.
  • خاک مناسب کاشت نهال گردو: در چاله هایی که نهال گردو در آنها کاشته میشود بایستی بعداز حفر چاله خاک آن را از انواع کودهای حیوانی و شیمیایی غنی کرد.هر چه عمق وقطر چاله ها بیشتر باشدبهتر است.اما معمولا باید چاله هایی به عمق وقطر ۱-۲متر حفر کرد.وخاک مناسب وغنی شده داخل آن ریخت.

بهتر است این کار چند ماه یا سال قبل ازکاشت نهال گردو در آن صورت گیرد.بعد از کاشت نهال گردو در چاله ها میتوانیم در فصل بهار وتابستان سطح خاک اطراف نهال درخت گردو را با برگهای پوسیده یا باقی مانده گیاهان مانند کاه وکلش گندم بپوشانیم. تا از تبخیر و هدر رفتن آب جلوگیری کنیم وخاک پای طوقه اصلاح شود.

  • تقویت خاک (مطابق با کمبودهای آن) قبل از کاشت بسیار مفید ودر رشد درخت مؤثر است.وچون درخت گردو در سالهای اولیه رشد وریشه بندی زیادی دارد.

آبیاری

  • آب غیر کافی موجب رشد کم ، کاهش عملکرد و کاهش کیفیت میوه می شود و آب بیش از حد نیز باعث کندی رشد و نیز موجب بروز بیماریهای طوقه و ریشه می گردد.
  • درختان گردو از اواخر مهر ماه دیگر آبیاری نشوند.چون آبیاری درخت گردو در فصل پاییز وزمستان موجب سرما زدگی درختان میشود.
  • برای جلوگیری از شیوع بیماری باید به روش آبیاری درخت گردو توجه داشت.ونباید بگذاریم آب به تنه درخت برسد.چون که آب موجب انتقال بیماری میشود.ودرختان دیگر را نیز آلوده مبکند.

علاوه بر این آفت های بسیاری وجود دارند که فقط با سم پاشی به موقع میتوان جلوی رشد آنها را گرفت.بیماری مهمی که باعث مرگ درختان گردو میشود.بیماری آب سیاه (فیتوفترا)میباشد.که برای جلوگیری از آن اولا باید از نهال سالم وقوی استفاده کرد.ثانیا باید دور تا دور درخت را مانند تشتک احداث کرد تا آب با تنه درخت تماس نداشته باشد.

درختانی که به بیماری آب سیاه (فیتوفترا)مبتلا میشوند.باید محل آلودگی تنه درخت را با کارد تراشیدتا جایی که به به بافت سالم درخت برسد.وسپس بافتهای آلوده را سوزاند .آنگاه محل تراشیده شده را با سم اکسی کلرورمسی یا آب اهک ضد عفونی کرد.

به این نکته مهم باید توجه کرد که درخت گردو را نباید هیچ زمانی سم پاشی کرد مگر قسمت آفت دیده آنهم بایستی به موقع سم پاشی شود.

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با پارک پرواز، تماشایی ترین پارک تهران

کوه گنو بندرعباس

آشنایی با باغ گلها اصفهان