نگاهی کوتاه بر درخت گردو

 درخت گردو یک گیاه چندساله، خزاندار است که در میان میوه های خشک باغی ارزش بیشتری دارد، چون نگهداری آن هزینه زیادی ندارد. درختی گسترده و بزرگ است که . قطر تنه تا 2 متر هم می رسد و  در حالت معمول طول تنه کمتر از ارتفاع شاخساره و تاج هاست.


بعضی از گونه های گردو خاکستری و برگ هایشان مرکب شانه ایست.  گل آذین نر گردو شاتون است که به شکل آویزان است و طولش بین 8 تا 10 سانتی متر می باشد.


درخت گردو

درخت گردو


آب و هوای مناسب درخت گردو:

دمای مناسب گردو بین 7 تا 21 درجه است، درخت گردو دمای کمتر از منفی 29 درجه را نمی تواند تحمل کند و از بین می رود، از طرفی اگر دمای تابستان هم خیلی بالا باشد (بیش از 43 درجه) می تواند به مغز گردو ها آسیب برساند.


آبیاری درخت گردو:

آبیاری کم و نادرست می تواند علتی برای رشد کم، کاهش عملکرد و کاهش کیفیت میوه می شود و از طرفی آب بیش از ندازه هم سرعت رشد را پایین می آورد و باعث بوجود آمدن بیماری های طوقه و ریشه می شود. آبیاری گردو در فصل پاییز  و زمستان درختان را سرما زده می کند به همین دلیل بهتر است از اواخر مهر دیگر آبیاری نشود.


درخت گردو

درخت گردو


خاک درخت گردو:

گردو برای رشد هر چه بهتر نیاز به خاک های عمیق و حاصلخیز دارد. خاک هایی با PH 4.5 تا 8.2 برای رشد گردو مناسب اند. خاک های ماسه ای- لومی و کمی اسیدی اگر زهکشی مناسبی داشته باشند می توانند بستر مناسبی برای رشد درختان گردو باشند.


برای داشتن محصولی بهتر میتوانید از کود هربان 150 گرمی، کود هربان 25 کیلوگرمی استفاده کنید.


شما میتوانید یا خواندن مقاله چگونه میتوان در خانه PH خاک را اندازه گرفت خاک خود را تست کنید.


چگونه می توان سطح PH خاک را بدون کیت آزمایش کرد(آموزش گام به گام تصویری)(روش اول)


چگونه می توان سطح PH خاک را بدون کیت آزمایش کرد (آموزش گام به گام تصویری) (روش دوم)


برای داشتن خاک بهتر اینجا کلیک کنید.


درخت گردو

درخت گردو


کوددهی درخت گردو:

معمولا چاله ای که گردو می خواهد در آن کاشته شود، پس از حفر، از انواع کودهای حیوانی و شیمیایی پر شود. برای رشد گردو وجود عناصری مانند پتاسیم، فسفر، آهن، روی، مس، منگنز، و کلسیم در خاک لازم است. کود های آلی باید همراه کود های شیمیایی در زمستان به صورت چال کود در سایه سار درخت ریخته شود. چال کود، چاله ای است که به عمق یک متر و عرض چهل سانتی متر در سایه سار درخت کنده می شود.


برای هر درخت بالغ (15 ساله) گردو


یک کیلوگرم سولفات پتاسیم


نیم کیلو گرم سولفات روی


نیم کیلو گرم سولفات آهن


پس از ترکیب با کودهای حیوانی را در چاله کود می ریزند و باقیمانده را با برگ های خشک پر می نمایند.


درخت گردو

درخت گردو


هرس درخت گردو:

هرس گردو دو نوع است، هرس فرم دهی و هرس باردهی


هرس فرم دهی در نخستین سال های رشد گیاه انجام می شود و اینگونه است که از فاصله پنج و نیم متری نهال سربرداری می کنند سپس محل بریده شده را با چسب باغبانی می پوشانند. این نوع هرس باعث می شود درخت در فرم اصلی خود رشد کند.


هرس باردهی معمولا اواخر اسفند و بعضا هم در تابستان انجام می گردد، این هرس شامل حذف شاخه های مزاحم، خشک و ناجور است. نکته ای که حائز اهمیت است این است که نوک شاخه های بریده شده حتما با چسب باغبانی پوشانده شود. هرس باردهی سالی یک بار کافیست.


چگونه یک درخت را هرس کنیم؟


برای خرید انواع بذر درخت کلیک کنید.


درخت گردو

درخت گردو


ازدیاد و تکثیر درخت گردو

گردو از طریق کاشت بذر تکثیر می گردد و برای این امر لازم است به محض این که بذر ها می رسند باید آن ها را در خزانه در عمق زیادی کاشت. بذر ها در اواخر اسفند یا اوایل فروردین جوانه می زنند. می توان آن ها را در طول زمستان در یخچال فریزر نگهداری کرد (نیاز به سرما دهی مرطوب می باشد).


درخت گردو

درخت گردو


آفات درخت گردو

آبیاری درست درخت گردو در جلوگیری از بیماری ها نقش موثری دارد. برخورد آب با تنه سبب بیماری درختان گردو می شود. بیماری مهمی که گردو با آن مواجه می شود، فیوفترا یا آب سیاه است. برای جلوگیری از فیوفترا، نخست باید از نهالی استفاده کرد که سالم و قدرتمند باشد، سپس باید اطراف درخت را مانند تشتک کرد تا آب با تنه برخورد نداشته باشد.

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با پارک پرواز، تماشایی ترین پارک تهران

کوه گنو بندرعباس

آشنایی با باغ گلها اصفهان