معرفی کامل باغ گلشن طبس+ تصاویر + موقعیت باغ گلن طبس + تاریخچه ی کامل

 در کشور ایران که آب و هوایی خشک و کوهستانی دارد، باغ ها موهبتی بی دلیل هستند و موجب شده تا آب و هوای مطبوعی را در هر نقطه ی ایران شاهد باشیم. هرچند بسیاری از نقاط ایران نسبت به برخی نقاط دیگر سرسبز تر و خوش آب و هوا تر می باشند اما باغ هایی که در مناطق کویری قرار دارند به طور حتم از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند و باید برای داشتن چنین باغ هایی سپاس گزار حاکمان پیشین این مرزو بوم باشیم که برای مردم خود چنین اماکنی را احداث کردند.

باغ گلشن

باغ گلشن در شهرستان طبس و در میان دشت لوت و کویر قرار دارد که همین امر ارزش وجودی او را چندین برابر می کند. این باغ در کنار ارگ طبس یکی از دو عنصر اصلی و شاخصه ی شهر طبس به شمار می آید.

قدمت این باغ زیبا به دوران زندیه و قاجاریه بر میگردد.

چرا تاریخ معینی برای احداث دقیق باغ وجود ندارد؟

به دلیل همزمان بودن تاریخ ساخت این باغ با آخرین روز های حکومت لطفعلی خان زند و نیز همزمانی آن با تلاش های آغا محمدخان قاجار برای رسیدن به حکومت، تاریخ شناسان نتوانستند به طور دقیق مشخص کنند که قدمت این باغ به دوران زندیه برمی گردد یا قاجاریه.

میرحسن خان موسس باغ گلشن

این باغ در اوایل قرن 13 ه.ق توسط سومین حاکم فردوس و طبس،  امیر محمدحسن خان عرب زنگویی ملقب به میرحسن خان، در انتهای خیابان "گلشن" ساخته شد و به اسم همین خیابان نام گرفت.میرحسن خان به دست نادر شاه افشار به حاکمیت طبس گماشته شد و برای سال های متمادی در طبس حکومت کرد.میرحسن خان در طول سال های حکومت خود املاک و زمین های زیادی را در اختیار داشت و بسیاری از آن ها را وقف امور خیریه کرد.او باغ گلشن طبس نیز وقت عموم کرد و در وقف نامه ی خود اینگونه نوشت:

"" باغ گلشن، خیابان باغ گلشن، میدان مرکزی شهر تا دروازه دشتغَران(روستایی در طبس)، وقف بر خلایق است که رفت و آمد کنند و هر ده سال یک بار باید وقف نامه امیرحسنخانی نوشته و به تایید علمای طبس برسد.""

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با پارک پرواز، تماشایی ترین پارک تهران

کوه گنو بندرعباس

آشنایی با باغ گلها اصفهان