غار آبی سهولان

 بر خلاف تصور عموم غارها نه تنها مکان های تاریک و خوفناکی نیستند، بلکه مکان هایی سرشار از زیبایی های طبیعی و دیدنی هستند. در صورتی که به دنیای اسرار آمیز و شگفت انگیز غارها علاقه داشته باشید، بازدید از این مکان های طبیعی و منحصر به فرد یکی از بهترین تجربه های عمر تان خواهد شد. یکی از زیباترین غارهای ایران، غار آبی سهولان در استان آذربایجان به شمار می رود که در حد فاصل جاده مهاباد_بوکان واقع شده است و یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری محبوب در میان مردم محسوب می شود و شهرتی جهانی دارد. اگر در مورد این غار زیبا کنجکاو هستید یا قصد بازدید از آن را در سر دارید، با مجله مستر بلیط همراه باشید تا هر آنچه را لازم است بدانید، به شما بگوییم.

درباره غار آبی سهولان

استان آذربایجان همواره یکی از شهر هایی بوده است که همگی در مورد زیبایی هایش شنیده ایم. مهاباد یکی از شهرستان های زیبای این استان  محسوب می شود که در بخش جنوبی استان واقع شده است. این شهرستان کرد نشین در یک دامنه خوش آب و هوا در رشته کوه های لند شیخان واقع شده است. مهاباد یکی از اقامت گاه های مناسب در استان آذربایجان غربی به شمار می رود زیرا متصل کننده سه استان کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و بسیار مناسب و راهبردی است.غار سهولان در 43 کیلومتری جنوب شرق شهرستان مهاباد و در حد فاصل محور مهاباد - بوکان قرار گرفته است. روستایی به همین نام نیز در نزدیکی غار سهولان وجود دارد که مملو از دشت ها و باغات سرسبز و چشمه های زیبا ودیدنی است. یکی از این مکان های دیدنی غار سهولان است. واژه سهولان در گویش مردمان کرد زبان به معنی یخ بندان است که احتمالا این نام گذاری خبر از یخ بندان در زمستان های این منطقه را می دهد. مردم محلی که در این منطقه زندگی می کنند به آن کونه کوتر می گویند.  این واژه به معنی لانه کبوتر و جالب است بدانید علت این اسم محلی این است که غار سهولان پر از لانه کبوتر هاست و یکی از اولین ویژگی های چشم گیری است که در هنگام بازدید از آن توجه تان را جلب خواهد کرد.

درباره غار آبی سهولان

تاریخچه غار آبی سهولان

در واقع اطلاعات دقیقی از زمان کشف دقیق این غار در دسترس نیست. اما بررسی ها حاکی از آن است که به علت سکونت مردمان در نزدیکی آن، از غار سهولان همیشه به عنوان مکانی برای پناه گرفتن یا شکار کردن استفاده می شده است و شواهدی به دست آمده که نشان می دهد هزاران سال قبل این غار محل زندگی افرادی بوده است. بیشتر مردم این منطقه تا حدود صد سال پیش چیزی از وجود این غار نمی دانستند. اولین بررسی و پژوهش رسمی که روی این غار انجام شد، توسط یک باستان شناس فرانسوی به نام ژاک دمورگان و با کمک اهالی روستای سهولان صورت گرفت. آن ها برای بازدید از مسیر، اقدام به ساخت قایق های کوچکی کردند و توانستند یک نقشه حدودی از این غار ترسیم کنند که بررسی های اخیر نشان داده  حدود 60 درصد به نقشه هایی که اکنون در دست ماست، شباهت داشته است. بعدها غار سهولان توسط باستان شناسان انگلیسی و در نهایت ایرانی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت. در اولین بازدید از این غار ممکن است احساس کنید که شبیه غار علیصدر در همدان است اما غار سهولان قندیل های کمتری دارد. اما همان تعداد کم هم به قدری زیبا و منحصر به فرد هستند که توجه شما را به خودشان جلب می کنند. این قندیل ها اسامی مختلف و جالبی مثل: پای فیل، خفاش، عروس دریایی و ... دارند که همگی بر اساس شکل این قندیل ها نام گذاری شده اند و بسیار دیدنی و جذاب هستند. غار سهولان یکی از بزرگترین غار های آبی ایران به شمار می آید که در دل آن دریاچه زیبایی وجود دارد که عمقش گاهی به 60 متر هم می رسد و آب آن توسط چشمه های آب زیر زمینی تامین می شود. این غار بسیار دیدنی در نهایت در سال 1379 به عنوان یه جاذبه طبیعی ثبت شد و نام آن در فهرست آثار طبیعی ملی کشورمان به چشم می خورد.


https://mrbilit.com/mag/saholan-cave/

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با پارک پرواز، تماشایی ترین پارک تهران

کوه گنو بندرعباس

آشنایی با باغ گلها اصفهان