بازار تهران

 در اولین فرصت برای خرید بلیط هواپیما تهران اقدام کرده و از این مکان جذاب و دوست داشتنی دیدن نمایید.

حدود 220 سال پیش تهران به عنوان پایتخت از سوی آقامحمد خان قاجار تعیین شد، اما تا زمان سلطنت ناصرالدین شاه پیشرفت عمده و چشمگیری بجزء ساخت چند کاخ بزرگ   نداشت. با به تخت نشستن ناصرالدین شاه تهران با سرعت زیادی به سوی پیشرفت قدم بر
می داشت که این سرعت ترقی به دلیل سفرهای ناصرالدین شاه به کشورهای اروپایی بود. از جمله اقدامات ناصرالدین شاه، ساخت بازار تهران بود. او یک معمار فرانسوی را برای طراحی نقشه ی بازار به ایران فرا خواند، او همچنین یک عمارت بزرگ را به سبک اپراهای مشهور فرانسه در مرکز بازار تاسیس کرد که در آن به برگزاری جشن ها و اعیاد مذهبی و همینطور برگزاری مراسم تعزیه خوانی و عزاداری های محرم و صفر می پرداختند، این بنای تاریخی تکیه ی دولت نامیده شد.

بازار تهران به سرعت به مرکز مبادلات و معاملات تجاری انواع کالاهای داخلی و خارجی تبدیل گردید. این بازار در تمام طول دوران مشروطیت به عنوان مرکز حرکت ها و فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محسوب می شد. طبقه‌ی مرفه اجتماع در بازار تهران متمرکز بودند اما پس از براندازی حکومت قاجار و روی کار آمدن پهلوی اول بازاریان مرفه به قسمت های تازه ساخت شهر نقل مکان کردند و حکومت وقت برای تامین امنیت بازاریان و سرمایه های شان ورودی های هشت گانه را ساخته و قانون منع عبور و مرور را بعد از ساعت 6 عصر در بازار اعمال کردند.

البته طرح ورودی های هشت گانه موفقیت آمیز نبود زیرا تمام کوچه پس کوچه های اطراف بازار به داخل آن راه داشتند که کنترل تمامی آنها از عهده ی شهربانی خارج بود در دوره ی پهلوی دوم با تاسیس پاساژها و بازارچه ها به شیوه ی مدرن بازار از حالت سنتی خود خارج شد. اگر چه از مرکزیت فعالیت های سیاسی و اجتماعی نسبتا خارج شد ولی همچنان در برخی از وقایع تاریخی نقشی پر رنگ را ایفا می کرد و همچنان نهاد های دینی در مرکزیت فعالیت شان در بازار پا برجا بودند. در زمینه ی نام گذاری بازارها و راسته‌های فروشندگان اجناسی که معامله می شد نقش اساسی داشت، مثلا بازار پارچه فروش ها و یا بازار مسگر ها و پارچه فروش ها و... .

https://mrbilit.com/mag/tehran-bazaar/

نقشه و معرفی بخش های مختلف بازار

Comments

Popular posts from this blog

آشنایی با باغ گلها اصفهان

آشنایی با پارک پرواز، تماشایی ترین پارک تهران

معرفی باغ ملی گیاه شناسی میانمار + آدرس